تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

مطالعه پيش رو در پي يافتن شيوه‌هاي مديريت مدرسه از طريق قراردادن عناصر رهبري براي معلمان از نقطه نظر نوين و فرانوين، به منظور ايجاد فرهنگ مدرسه در يک نظام آموزشي سازمان يافته است. نتيجه آن افزايش اختيارات براي معلمان وتعديل فشار بر مديران مدارس براساس معيارهاي خروجي تعريف شده و مديريت عمومي نوين است. مقايسه تغييرات در زندگي کاري، نظام مديريت و دنياي اطراف دانش‌آموز همراه با عناصر مديريت است که معلمان در تدريس‌شان به کار مي‌گيرند يا جهت ارتقاي يادگيري که انعکاس آن بر فرهنگ موجود در مدرسه تمرکز مي‌يابد. اين مباحث کمک خواهد کرد برنامه ‌پژوهشي عميق‌تري جهت کاربست عناصر مديريت در زمان شروع فعاليت‌ها و ايجاد استراتژي‌هاي سلسله وار به منظور مقايسه از منظر اهداف نوين و فرانوين مورد استفاده قرار گيرد. هدف، يافتن ابزاري براي مديران و معلمان مدارس به منظور درک فرهنگ مدرسه، ‌شفاف شدن آن و دريافتن نياز به تغييرات ضروري است.

تعادل ميان يک فرهنگ نظارت‌محور



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

مردم آفریقای جنوبی در غم از دست دادن نلسون ماندلا، رهبر مبارزه با آپارتاید و رئیس جمهوری پیشین این کشور عزادارند.

ژکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در پیامی تلویزیونی، ضمن اعلام خبر درگذشت نماد صلح و مقاومت گفت: «نلسون ماندلای عزیر، بنیانگذار ملت دموکراتیک آفریقای جنوبی، ما را ترک کرد. او روز پنجشنبه (۵ دسامبر) در ساعت هشت و ۲۰ دقیقه به وقت محلی درحالی که اعضای خانواده اش در کنارش بودند در آرامش درگذشت.»

با اعلام خبر درگذشت ماندلا، گروه های مختلف مردم با حضور در خیابانهای ژوهانسبورگ و کیپ تاون در غم از دست دادن پدر آفریقای جنوبی سوگواری کردند.
در پی درگذشت رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی، پرچم ها این کشور به حالت نیمه افراشته درآمده است.

نخستین رئیس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی که به مدت ۵ سال این سمت را بر عهده داشت در سن ۹۵ سالگی درگذشت و ۲۷ سال از زندگی خود را در زندان گذراند. از او به عنوان قهرمان مبارزه با قوانین تبعیض نژادی یاد می شود.



تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

"سواد رسانه‌ای" (Media Literacy) در یك تعریف بسیار كلی عبارت است از یك نوع درك متكی بر مهارت كه  براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یكدیگر تفكیك و شناسایی كرد.این درك به چه كاری می‌آید؟ به زبان  ساده، سواد رسانه‌ای مثل یك رژیم غذایی است كه  هوشمندانه مراقب است كه چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف كرد و چه چیزی را نه و یا این‌كه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد كه از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند كه در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای كمك می‌كند تا از سفره‌ی رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شویم.در این نوشتار كه شكل به‌روز‌‌شده‌‌ی مقاله‌ام در همین‌ زمینه است، سعی می‌كنم به گونه‌ای مؤثر به سواد رسانه‌ای بپردازم.

سواد رسانه‌ای و عدالت اجتماعی


ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

جایزه «وایز» سال ۲۰۱۳ میلادی به شش پروژه آموزشی از اوگاندا، کانادا، زلاندنو، عربستان سعودی، مراکش و ایرلند اهدا شد.

هر ساله اجلاس جهانی نوآوری در آموزش که به اختصار «وایز» نامیده می شود به پروژه های آموزشی برجسته و تاثر گذار، جایزه ای معادل ۲۰ هزار دلار اهدا می کند. امسال هیات داوران، بیش از ۵۰۰ پروژه را مطالعه کردند.

مگی آدرین – پوکوک، از داوران این مراسم می گوید: «عضویت در هیات داوران جایزه وایز کار سختی بود. زیرا چهارده پروژه به مرحله نهایی راه یافته بودند و ما باید تنها شش پروژه را انتخاب می کردیم. کیفیت فعالیتهایی که در سراسر جهان در زمینه آموزش می شود شگفت انگیز است بویژه آنکه مردم متفاوت مشکلات آموزشی متفاوتی دارند.»



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

در این طرح، دانش آموز در مرکز توجه قرار دارد و هدف، قدرت دادن به کودکان است. هر کودک با ریتم خود می آموزد و معلم فقط او را همراهی می کند.

ویکی کولبرت در آن زمان ۲۴ سال داشت و تازه مدرک جامعه شناسی خود را از دانشگاه استندفورد دریافت کرده بود. او به کلمبیا با یک هدف بازگشت: آموزش ابتدایی برای همه با هدف ایجاد تغییر. طرح “مدرسه جدید” از ابتکارهایی که در برخی نقاط کلمبیا به کار گرفته شده بود استفاده و متدی ایجاد کرد که از نظر فنی برای همه آموزگاران قابل اجرا بود.

هزاران آموزگار آموزش دیدند و به نوبت، دیگران را آموزش دادند. دانش آموزان روستایی سریعا به نتایج بهتری دست پیدا کردند و این برنامه توسط سازمان های بین المللی مانند یونسکو، بانک جهانی و دانشگاه لندن شناسایی شد. ویکی کولبرت در سال ۱۹۸۷ میلادی نایب وزیر آموزش و پرورش شد و دولت، طرح “مدرسه جدید” را در برنامه آموزش ملی دربرگرفت.

در این طرح، دانش آموز در مرکز توجه قرار دارد و هدف، قدرت دادن به کودکان است. هر کودک با ریتم خود می آموزد و معلم فقط او را همراهی می کند.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

با پایان تعطیلات تابستان، بعضی از کودکان برای بازگشت به مدرسه لحظه شماری می کنند، اما برخی دیگر اشتیاقی از خود نشان نمی دهند. بهترین راه برگزار کردن اولین روز کلاس درس چیست؟ در مورد کلاس های طولانی مدت و کیف های سنگین دانش آموزان چه کار می شود کرد؟ در این زمینه به بررسی و مقایسه دو نظام آموزشی فرانسه و ژاپن می پردازیم.

نظام آموزشی فرانسه

در فرانسه، مدل «هفته کوتاه و فشرده با روزهای بلند درسی» انتخاب شده تا وضعیت تحصیلی دانش آموزان بهبود پیدا کند. یعنی چهار روز کلاس در هفته: دوشنبه، سه شنبه و پنج شنبه و جمعه، اما آیا نتیجه بدست آمده معکوس نیست؟ والدین شاغل چگونه می بایست، ساعات کاری خود را با شیوه هفته کوتاه مدارس وفق دهند؟



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

اغلب اوقات تکالیف درسی، بسته به معلمان و دوره های آموزشی در سطوح مختلف تحصیلی، حجم قابل توجهی از وقت دانش آموزان را به خود اختصاص می دهد. امروزه بازار بحث بر سر تکالیف منزل داغ است و متخصصان در این مورد بحثهای مختلفی را مطرح کرده اند. آیا درس خواندن بیش از حد نتیجه معکوس دارد یا درس خواندن در خانه منجر به افزایش پیشرفت می شود؟ در این زمینه به بررسی سیسمتهای آموزشی فنلاند و آرژانتین پرداختیم و از نظرات متخصصان این امر استفاده کرده ایم.

فنلاند: کمتر از نیم ساعت تکلیف شب



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |
مغز انسان بر تفکر، احساسات وحرکات او فرمان می راند. در اروپا، ماه مه سال ۲۰۱۳ میلادی، به مغز اختصاص دارد. از این رو صدها کنفرانس، کنگره و نمایشگاه در سرتاسر این قاره برگزار می شود. در این برنامه جهان آینده به لیتوانی، اتریش و فرانسه سفر می کنیم تا باهم نظری به آخرین پژوهش هایی بیاندازیم که در اروپا درباره مغز انجام می شود.

در نمایشگاهی در شهر بوردو، در فرانسه، کودکان با اسرار مغز آشنا می شوند. هدف از برگزاری این نمایشگاه این است تا نشان داده شود چگونه پژوهشگران اروپایی تلاش می کنند تا پرده از ژرفترین اسرار مغز و ظرفیت های حیرت آور آن بردارند.

این نمایشگاه “سروراما” (Cervorama) نام دارد و از دوم ماه مارس سال ۲۰۱۳ میلادی تا پنجم ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ در شهر بوردو فرانسه برگزار می شود.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

دو بحث اصلی در نشست نوآوری برای آموزش، وایز، که در دوحه قطر برگزار شد، تلاش به پاسخ دادن به این سوال ها بود: آیا پیشرفت در فن آوری یعنی پایان معلم در کلاس و اینکه جایگاه فن آوری و علوم در مدارس چیست؟.

پاسی سالهبرگ، متخصص آموزش می گوید: “من به گروهی تعلق ندارم که معتقد است به معلم دیگر نیاز نداریم. به نظرم به معلم های متفاوت احتیاج داریم. فکر می کنم به آموزگارهایی با تحصیلات عالی در اقصی نقاط جهان احتیاج داریم که قادر به کار در جهانی سریع تر و پیچیده تر هستند.”

کیتی سیلز، طراح بازی و آموزش دهنده از “موسسه بازی” می گوید: “نکته مهم این است که چگونه شروع به استخدام افرادی کنیم که شاید حرفه شان آموزگاری نیست ولی افرادی هستند که در آموزش کودکان شرکت می کنند مانند مادر بزرگ و پدر بزرگ یا والدین.”



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

تغذیه خوب به سلامتی کودکان در حال رشد کمک می کند. آیا انتخاب غذای مناسب کودکان را باهوش تر نیز می کند؟ پروژه ای در اتحادیه اروپا در نظر دارد مواد مغذیِ خاصی که بر رشد و عملکرد ذهنی کودکان، نوزادان و نوجوانان تأثیر می گذارند را پیدا کند. دانشکده پزشکی دانشگاه گرانادای اسپانیا در این طرح شرکت دارد.

یکی از محققان رشته تکنولوژی مواد غذایی این دانشگاه می گوید: «تلاش ما در این پروژه این است تا با بررسی هایمان نشان دهیم که تغذیه در دوران بارداری و در دوران زندگی اولیه کودک، در شکل گیری سیستم اعصاب، سیستم فرمان های حرکت، یادگیری زبان، حافظه و توان تمرکز کودک نقش مهم دارد.»



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

آئرودینامیک (هواپویش) بهتر باعث ایمن تر شدن هواپیما و تناسب بیشتر آن با محیط زیست می شود. در یکی از آشیانه های هواپیما در مرکز هوانوردی آلمان، هواپیماها مجهز به ابزار و دستگاههایی هستند که باید هنگام یک پرواز واقعی مورد آزمایش قرار گیرند.

کریستینا پولیتز، رییس پروژه سرعت سنجی تصویری ذرات می گوید: «ما در مرکز عملیات پرواز هستیم. آنچه مشاهده می کنید، هواپیماهای متعدد برای انواع طرح های پژوهشی است که شرکت های مختلف در آنها شرکت می کنند.»

کریستینا مسئول یک رشته از پروازهایی است که بخشی از طرح پژوهشی اروپایی را تشکیل می دهند. هدف از این طرح، بهبود ابزار سرعت سنجی تصویری است.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

تحصیل کردن در خانه در بسیاری از کشورها عملی کاملا قانونی است، اما در عین حال بسیاری از مردم به این روش شک دارند. آیا براستی آموزش دیدن در یک محیط واحد و مشخص برای زندگی و یادگیری کودکان مفید است؟ آیا برای آموزش به فرزند به مهارتهای آموزشی نیاز است؟ در برنامه این هفته «جهان دانش» به دیدار سه خانواده ایتالیایی، آمریکایی و فرانسوی رفته ایم و در این مورد نظرشان را جویا شدیم.

ایتالیا: مدرسه در خانه

اریکا سابقا معلم بوده است. او و شوهرش تصمیم گرفتند که کودکانشان را به مدرسه نفرستند و به جایش خودشان مسئولیت آموزش آنها را به عهده بگیرند.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

  از نظر طبقه بندی، روش ساخت گرایی جزو روش های فعال و اکتشافی است که بر تولید، کنترل و تعمیم دانش تأکید می کند.
در فرآیند تدریس ساخت گرایی معلم و همه ی امکانات تسهیل کننده هستند و جزو خدمات آموزشی به حساب می آیند. بنابراین، در این روش، دانش آموز نقش اساسی را ایفا می کند.
هدف: جستجوی فعالانه فراگیرندگان از طریق فعالیت های گوناگون برای کشف راه حل ها، مفاهیم، اصول و قوانین، یکی از اهداف مهم در این روش است. داشتن روحیه ی کاوشگری برای ایجاد سؤال، طراحی، اجرا، ابداع و به دست آوردن جواب، یکی از ویژگی های ساخت گرایی است.
این الگوی تدریس از پویاترین و کارآمدترین، الگوهای تدریس است که در بسیاری از کلاس های دنیا با موفقیت در حال اجرا است.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

در این روش شاگردان باید مسئله مورد نظر را مشخص کند و خود راه های حل ممکن را برای آن در نظر گیرد و این راه حل ها را با توجه به شواهد تجربه کند ونتیجه گیری های مناسبی را با توجه به این تجربه بدست آورد و این نتیجه گیری ها را در موقعیت های جدید به کارگیرد و سر انجام به قوانین کلی و قابل تعمیم برسد. روش اکتشافی یکی از روشهای شناخته شده است که وسیعأ در ممالک پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش شاگردان با رهنمایی اندک معلم و یا بدون رهنمایی و دخالت آن به هدف مورد نظر نایل می آیند. زیرا در این روش شاگرد محور اصلی فعالیت به شمار میرود.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

1-تشکیل تیم ها 

در ابتدا دانش آموزان خود را به تیم های ناهمگن با توجه به شناختی که از سطح علمی و یادگیری فراگیران خود داریم گروهبندی می کنیم  تعداد افراد تیم ها به تعداد دانش آموزان کلاس بستگی دارد و بهتر است تعداد افراد تیم ها از شش نفر بیشتر نباشد . ضمنا علت استفاده از گروه بندی ناهمگن متفاوت بودن پایه ی تحصیلی وسطح علمی و یادگیری فراگیرن می باشد که در بحث ها و فعالیت ها بتوانند از یکدیگر یاری جسته و کمک بگیرند و اختلاف نمرات و نتایج تیم ها خیلی بیشتر نباشد .    



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

طی مراسمی در روز سه شنبه مورخ 92/6/19ازطرف مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان آقای حسین الماسی از فرهنگیان خوش نام و مسئول ستاد آقای دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92،بعنوان سرپرست آموزش و پرورش قروه منصوب گردید. شایان ذکر است انتصاب این دبیر اصلاح طلب موجی از خوشحالی را بعد از سال ها به آموزش و پرورش قروه بازگردانید.                                              با آرزوی موفقیت برای ایشان



تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |
انسان اولیه نسبت به اعداد بیگانه بود و شمارش اشیاء اطراف خود را به حسب غریزه یعنی همانطور كه مثلاً مرغ خانگی تعداد جوجه هایش را می داند انجام می داد اما به زودی مجبور شد وسیله شمارش دقیق تری بوجود آورد لذا به كمك انگشتان دست دستگاه شماری پدید آورد كه مبنای آن ۶۰ بود.
این دستگاه شمار كه بسیار پیچیده می باشد قدیمی ترین دستگاه شماری است كه آثاری از آن در كهن ترین مدارك موجود یعنی نوشته های سومری مشاهده می شود. سومریها كه تمدنشان مربوط به حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح است در جنوب بین النهرین یعنی ناحیه بین دو رود دجله و فرات ساكن بودند. آنها در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد با امپراطوری سامی عكاد متحد شدند و امپراطوری و تمدن آشوری را پدید آوردند.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

تلنگرهای جانانه

شاید یکی از شاخص ترین تفاوت های تعلیم و تربیت در گذشته و حال، لزوم توجه به مشکلا ت متعدد تعلیم و تربیتی دانش آموزان باشد، که این امر ناشی از درگیری دانش آموزان امروزی با نابسامانی متعدد، اعم از آموزشی و پرورشی است.

در نگاهی کلی می توان مشکلات آموزشی - پرورشی کودکان و نوجوانان را ازمواردی چون ناتوانی در فراگیری آموزش ها تا انواع نابسامانی های روحی - روانی دانست، که به این ترتیب جای بحثی نمی ماند که آموزگاران موظف اند بخشی از نیازهای این دانش آموزان را پاسخ گویند. از نگاهی دیگر اگر آموزگاران نتوانند نابسامانی ذهنی - جسمی دانش آموزان شان را برطرف کنند، بی تردید دانش آموزان به دلیل درگیری های ذهنی شان آنچه را که آموزش داده می شود فرا نمی گیرند.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

وقتی برای اولین بار تشخیص«اختلال بیش فعالی وکمی توجه» برای طفلی مطرح می شود اولین سوال والدین این است که از آنها چه کاری ساخته است؟

باید خاطر نشان کرد اگرچه زندگی با این بچه ها ممکن است گاهی سخت باشد ولی آنها می توانند موفق باشند و والدین با فراهم کردن محیطی مطلوب در خانه و مدرسه شانس این موفقیت را بالا ببرند. هرچه زودتر مشکل طفل مشخص شود احتمال جلوگیری از افت تحصیلی و اختلا ل در روابط اجتماعی و بروز مسائلی همچون ضعف در اعتماد بنفس و اعتیاد کمتر می شود. بچه ها بویژه نوجوانان باید به صورت فعال در برنامه ریزی مدرسه و تیم درمانی شرکت داده شوند.

موفقیت تحصیلی نیاز به بعضی توجهات دارد ولی اکثر آنها در محیط مدارس عادی قابل تربیت هستند و عده ای هم ممکن است به خدمات خاص آموزشی در مدرسه یا خارج از مدرسه نیاز داشته باشند.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

پس حدود،آزادي عمل يك كودك را،شرايط وويژگيهاي شخصيتي ومحيطي اوتعيين مي كند. فرددراوايل تولدبه علت محدوديت شناختي،حركتي ورفتاري خودقادرنيست يك پرتگاه را ازيك سطح همواربه خوبي تميزدهد.يادرصورت مواجه شدن باسقوط،خودرانجات دهد،ياقسمت شكسته ي يك شيشه را،به عنوان جزئي خطرناك آن پديده درنظرداشته باشد،يادريابدو بدانند كه آب بازي باآب مرگ آفرين چه تفاوتي دارند؟



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

اهل تفكيك به انگيزه اثبات ناتواني عقل فلسفي ، به راهي كشانده شده اند كه مي توان آن را صورت ديگري از فلسفه ورزي دانست. سخن اين جريان فكري، رد يا قبول يك نوع فلسفه است در قبال فلسفه هاي ديگر، نه اين كه سخن از نظام معرفتي ديني در برابر نظام هاي معرفتي بشري باشد.

   

ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

شاید مهم ترین مساله ای كه فلسفه- به عنوان شاخه ای از درخت تنومند شناخت بشری - در طول تاریخ حیات و حیات تاریخی خود، كوشیده به آن پاسخ دهد و آن را به عنوان معمایی بغرنج حل كند، مسأله هستی شناسی است. هستی چیست؟ سرچشمه و منشا وجودی وجود كدام است؟ گوهر بنیادین و ریشه پنهان آن چیست و از كجاست؟

مسائل اساسی فلسفه، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، آشكار یا ضمنی، بستگی تام به پاسخی دارد كه به این پرسش های بنیادین داده می شود، و در ارتباط تنگاتنگ با نوع رویكردی است كه نسبت به این مسئله در پیش گرفته می شود. مسائلی چون ماهیت شناسی، پدیده شناسی، ساختارشناسی، شناخت شناسی، انسان شناسی، اخلاق شناسی، شناخت خیر و شر، آزادی و اجبار، ضرورت و تصادف، و سایر مسائل مهم دیگر فلسفی، در ارتباط با موضوع هستی شناسی و وجود شناسی طرح می شوند و پاسخ به آن ها در گرو پاسخی است كه فلسفه به مسئله ی هستی شناسی می دهد.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

نار آمدن با فشارهای زندگی و کسب و مهارت های فردی و اجتماعی همواره بخشی از واقعیات زندگی انسان بوده و در ادوار متفاوت زندگی او به اشکال گوناگون تجلی یافته است. در دوران کودکی تعارض ها جلوه چندانی ندارد اما با افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواری های ویژه سنین نوجوانی و جوانی، کشمکش های درونی و محیطی بیشتر تظاهر پیدا می کنند. تا مدت های طولا نی این که مسایل روزمره زندگی می تواند اثرهای زیان بخش بر روی سلا مت جسمی و روانی داشته باشد مورد تردید بود. اما مطالعات اخیر نشان داده است که این امر حقیقت دارد. در واقع بین تعداد مسایل روزمره ای که افراد تجربه می کنند و علا یم مشکلا ت سلا مت و تنش های روان شناختی و هم چنین فیزیولوژیکی، همبستگی وجود دارد. حتی شواهدی وجود دارد دال بر این که استرس می تواند بر سیستم ایمنی تاثیر مفنی بگذارد و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش دهد.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |
رفتار سازمانی علم مطالعه و کاربرد دانش درباره نحوه برخورد مردم، افراد و گروه ها در سازمانها می باشد. این کار با رویکرد سیستمی انجام می شود.

کلمات کلیدی: رفتار سازمانی .رفتار سازمانی علم مطالعه و کاربرد دانش درباره نحوه برخورد مردم، افراد و گروه ها در سازمانها می باشد. این کار با رویکرد سیستمی انجام می شود. یعنی روابط بین مردم و سازمانها را در ارتباط با کل افراد، گروه ها، سازمانها و سیستم های اجتماعی تشریح می نماید و هدف آن دستیابی به اهداف انسانی سازمانی و اجتماعی با ایجاد روابط بهتر می باشد.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

آيا اين فكر به ذهن شما خطور ميكند كه ميشود با موسيقي تبديل به فردي باهوشتر و روشنفكر تر شد؟ آيا فردي ميتواند حتـي بـدون ريـختن يك قطره عرق يك دانش آموز، يك كتاب خوان يا يك متفكر بهتري شود؟

بله، اين امكان پذير است. برخي كتابها و سي دي هاي آموزشـي بـطور اخـتـصاصي به آموزش بالابردن قابليتهاي ذهنـي توسـط موسيقي مي پردازند. يكي از سايتهاي مفيد دراين زمينه كه مطالب آموزشي خود را در قالب سه عدد سي دي عرضه نموده سايـت معروف مي باشد.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |
بسیاری از اولیا برای کمک به کودک خود در آموختن ریاضیات، سعی می کنند به روش های گوناگون متوسل شوند تا مفاهیم پیچیده ریاضی را به او بیاموزند. برای اینکه کودک بهترین کمک را دریافت کند، باید هدف را ایجاد اشتیاق هرچه بیشتر در نظر گرفت و سعی کرد تا آنجا که ممکن است فشار را کاهش داد. انگیزه یادگیری را با نشان دادن کاربرد گسترده ریاضی در زندگی روزمره و اینکه خود اولیا احساس منفی خود را از ریاضی به کودک القا نکنند، می توان قوی تر ساخت .

ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

انسان اندیشمند برای انجام دادن امور از هدف آنها پرسش میکند. پرسشگری مشخصه تفکر برای یافتن پاسخ است. تا پرسش نباشد، پاسخی درخور به وجود نخواهد آمد. آموزش و تحصیل هم از همین مقوله است. بخش قابل توجهی از زندگی آدمیان، صرف آموزش و تحصیل علم میشود.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

تعریف تفکر

بنده باید تفکر را تعریف کنم، از اینجا میروم به "خلاف آمد عادت" و طرح تفکر میکنم. تعریف تفکر حقیقی خلاف آمد عادت است و پرسش حقیقی خلاف آمد عادت است و این خلاف آمد عادت تفکر اصیل است و آن تفکر اعتیادی منطقی تفکر نیست پرسش خلاف آمد عادت از امر خلاف آمد عادت تفکر است. چنانکه حافظ امر خلاف آمد عادت را چنین میگوید :



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |

هورکهایمر و آدورنو در دیالکتیک روشنگری سعی کردند به توصیفی دیالکتیکی از تاریخ بپردازند. آنها چون هگل تحولات تاریخی را محصول نقض دیگری و غیر می دیدند، اما نه با این هدف که حرکت پیش رونده خرد در تاریخ را نشان بدهند. بیشتر شبیه به آنچه نیچه در برداشتن نقاب از چهره عصر روشنگری انجام داده بود، آنها رویکرد دیالکتیکی از تاریخ را در مطالعاتشان به کار گرفتند تا بتوانند حضور غیرعقلانی های مختلف در عصر مدرن و بازگشت اسطوره در دنیای عقلانی شده قرن بیستم را به نمایش بگذارند.



ادامه مطلب
تاريخ : | | نویسنده : داود غلامی |